Onderwerpen

dinsdag 30 juni 2015

paycheck to paycheck?

Afgelopen weekend werd een gezellige stapavond georganiseerd met collega's in de stad. Ik sprak een paar dagen later een collega aan die ik had gemist tijdens deze avond. Wat bleek? Haar salaris was nog niet binnen en ze had daarom geen geld om mee te gaan stappen. Voor mij een situatie die ik niet herken. Dit heeft me aan het denken gezet. Hoeveel mensen leven van 'paycheck to paycheck'? oftewel; van salaris naar salaris leven.



Na wat onderzoek op het internet kwam ik erachter dat zo'n 40% van alle huishoudens een te kleine financiële buffer heeft in Nederland. Deze mensen hebben dus moeite met onverwachte uitgaven en zullen dan ook soms 'nee' moeten zeggen tegen extra uitgaven.
Zelf realiseer ik me dan meteen dat ik me in een luxe positie bevindt, want ik heb nog nooit zonder geld gezeten waardoor ik een activiteit echt moest afwijzen bijvoorbeeld.

Hoe komt het dat ik dit nooit heb meegemaakt?
Op de eerste plaats heb ik van mijn ouders een potje met geld meegekregen (destijds voor de studie) waar ik nu nog een deel van over heb. Daarnaast heb ik een vast fulltime salaris met lage kosten.
Maar voornamelijk ben ik altijd heel bewust omgegaan met mijn geld en heb ik het in mijn ogen nog nooit over de balk gesmeten. Ik probeer mijn totale kosten onder mijn inkomsten te houden met een ruime buffer om te kunnen sparen of om leuke dingen mee te doen. Dit heeft erin geresulteerd dat ik best een aardig centje op de bank heb staan inmiddels.

Het lijkt mij behoorlijk stressvol om aan het einde van de maand geld tekort te komen. Vooral als je moeite hebt met plannen. De angst dat de auto stukgaat, of de wasmachine.. omdat die niet zomaar even vervangen kan worden. Of de sociale druk om altijd maar mee te doen aan uitjes en etentjes. Nee zeggen is dan natuurlijk gewoon niet leuk.
Iedereen weet dat een financiële buffer nodig is, maar in de praktijk blijkt toch dat veel mensen dit nauwelijks hebben.

Hebben jullie altijd een buffer of leven jullie ook van salaris naar salaris?

4 opmerkingen:

  1. Vaak zal het wel zo zijn zoals jij beschrijft, maar er zijn ook mensen die zeggen geen geld te hebben voor iets en ondertussen wel heel wat op de bank hebben staan. Wel zo verstandig niet je spaargeld aan te spreken voor zoiets, maar toch.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik leef niet van salaris naar salaris, maar soms als er iets is en ik dan idd nog iets van 50 euro heb staan en ik moet bijvoorbeeld nog 3 dagen wachten op mn loon, dan geef ik dit dus niet uit aan "leuke dingen" maar hou ik het voor voedsel! Terwijl er ruim voldoende op mn spaar staat hoor. Maar ook dat bedrag heb ik te danken aan mijn ijzeren discipline. Als ik iedere maand de helft van mn gespaarde centen zou moeten terugboeken omdat ik anders geen leuke dingen kan doen, zou ik het spaarbedrag moeten gaan aanpassen.

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het hoeft niet aan de collega zelf te liggen maar het kan ook de partner zijn die het geld erdoor jaagt.
    Ik ben 25 jaar samen beweest met iemand die niet met gekd om kon gaan en alleen maar uitgaf, ook als er niks meer was. Dan begon hij aan de creditkaart. Ik moest maar zorgen dat ik de vaste lasten en de boodschappen betaalde, waarvan maakte hem niks uit. Het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering werden gebruikt om de gaten te dichten maar toch stonden we iedere maand maximaal rood op al onze rekeningen.
    Het is afschuwelijk om bij de kassa te staan en te horen dat je niet kunt betalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dag iedereen,
    Ik zal je een geheim vertellen om rijk te worden met bitcoin-investeringen "een wijs persoon zou geld in zijn hoofd moeten hebben, maar niet in zijn hart. Elke dag is een dag van nieuwe beslissingen. Het is jouw keuze om rijk of arm te zijn & blijf worstelen, begin binnen 72 uur meer geld te verdienen met een legitieme en professionele handelaar zoals ik. Beleggingsplannen zijn nu open met een minimale investering van $ 200, je kunt $ 2000 verdienen in 72 uur.

    Investeer $200 verdien $2.000
    Investeer $ 500 verdien $ 5.000
    Investeer $ 700 verdien $ 7.000
    Investeer $ 1.000 verdien $ 10.000
    Investeer $ 2.000 verdien $ 20.000
    Investeer $ 5.000 verdien $ 50.000
    Investeer $7.000 verdien $70.000

    Mis deze duidelijke kans niet om uw financiële vrijheid te bereiken, degenen die nu nog niet klaar zijn om te investeren, zijn niet klaar om vervroegd met pensioen te gaan, zijn niet afhankelijk van één enkele bron van inkomsten, laat ons vandaag voor u handelen en beginnen met het maken van winst voor u. Neem contact met ons op via WhatsApp: +1(252)285-2093 E-mail: andersoncarlassettrade@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen