Onderwerpen

donderdag 17 januari 2013

Buitenlandsestage.nl en Aquarius Abroad

Precies een jaar geleden was ik druk op zoek naar een stage in het buitenland. Via de website Buitenlandsestage.nl kwam ik in contact met een Frans bemiddelingsbureau Aquarius. Want ik wilde dolgraag in Parijs mijn stage doen.

Ik moet het toch even kwijt: Ga niet met Aquarius Abroad in zee! Het heeft me voornamelijk ellende opgeleverd. En daarin was ik niet de enige!

Zoektocht
Op de website van buitenlansestage.nl stond dat ze minimaal 8 weken nodig hebben om iemand te kunnen plaatsen in een van hun programma's. Ik was aan de late kant maar nog buiten de 8 weken met aanmelden op de site. Desondanks kreeg ik een waarschuwing dat het aan de late kant was maar dat ze hun best zouden doen.
Na een taaltest via de telefoon met een van de medewerkers van Aquarius begon het zoeken naar een geschikte stage. In totaal heb ik 9 verschillende stages aangeboden gekregen waarbij 8 van de 9 stages eigenlijk nergens op sloegen. Het waren hele kleine bedrijven en het sloot totaal niet aan op mijn stage-eisen en wensen. Ik moest namelijk naast de stage ook een opdracht uitvoeren voor het bedrijf. En daar hadden de meesten geen zin in. (slecht geïnformeerd??)
Uiteindelijk verstreek mijn uiterlijke stagedatum waardoor mijn kans op afstuderen in dat jaar in rook opging. Er moest zo snel mogelijk een stage gevonden worden.

2 weken later dan toch een geschikt stagebedrijf gevonden en ik kon bijna meteen beginnen. Er moest dus ineens veel geregeld worden op het laatste moment.

Woonruimte
Het bedrijf zorgt ook voor de woonruimte in het buitenland maar daar hangt een flink prijskaartje aan. Al tijdens de zoektocht van mijn stage kreeg ik de een na de andere mail dat ik 6 maanden huur vooruit moest betalen voor de woonruimte (totaal € 3550) en dat dit zo snel mogelijk moest worden overgemaakt. Anders zou ik geen woonruimte hebben. Ik weigerde keer op keer omdat ik nog geen stage had en nog niet wist wanneer ik zou vertrekken. Logisch lijkt me?!
Ik zou een kamer krijgen in het 13e arrondissement in een groot studentencomplex. De kamer zou mij 550 euro p/m kosten plus een maand borg.
Achteraf ben ik er achtergekomen dat de kamers in het complex 400 euro p/m kosten!! Het bemiddelingsbureau steekt dus gewoon 150 euro per maand in hun zak! Je betaald namelijk het bedrag aan Aquarius en niet aan het complex waardoor ze de prijs flink kunnen verhogen.
Als ik mijn kamer had gereserveerd direct bij het complex dan had ik 400 euro p/m betaald en had ik niet het hele bedrag vooraf moeten betalen. Zelf woonruimte zoeken loont dus!
De kamer was achteraf super klein, 8m2. Het internet was super traag omdat je het deelde met veel te veel mensen. En de gedeelde ruimtes waren heel basic en niet altijd even schoon..

Al met al, toen ik naar Parijs vertrok kreeg ik de volgende dag te horen dat er pas over 2 weken woonruimte voor mij zou vrijkomen.. Gelukkig sliep ik 2 dagen bij kennissen van mijn moeder die in Parijs woonde. Het bemiddelingsbureau boodt me een hostel in de buurt aan maar toen ik daar kwam bleek dat ik niet langer dan 7 dagen daar mocht verblijven. Ze stuurde mij dus gewoon weg! Uiteindelijk zelf een hostel geregeld waar ik wel 14 dagen kon blijven. Bovendien moest ik het allemaal zelf betalen want het was allemaal mijn eigen schuld dan had ik maar eerder het geld moeten overmaken aan hun..

Stage
De stage zelf is gelukkig redelijk verlopen op mijn afstudeeropdracht na. Daar hadden ze toch ineens geen interesse meer in en ik moest de opdracht in mijn eigen tijd maar gaan doen. Terwijl je 5 dagen in de week van 7 uur in de ochtend tot 8 uur in de avond onderweg of aan het werk bent en je alleen het weekend over hebt. Die opdracht is dus helaas in de soep gelopen. Gelukkig waren de mensen in het bedrijf zelf erg aardig wat mijn tijd daar aanzienlijk heeft veraangenaamd.

Andere stagiaires
Een van de andere stagiaires (uit Amerika) in het bedrijf was via Aquarius bij hetzelfde bedrijf beland als ik. Ook zij was totaal niet tevreden over haar stage wat uiteindelijk totaal niet aansloot bij haar opleiding. Zij betaalde in Amerika 5000 dollar voor de bemiddeling! Ik betaalde 900 euro aan Buitelandsestage.nl. Zij kwam aan in Parijs waarna haar originele stage (geregeld door Aquarius) ineens niet meer doorging terwijl ze al in Parijs was. De documenten waren nog niet in orde gebracht waardoor ze geen poot had om op te staan. Ze moest dus direct een andere stage vinden, anders moest ze weer terug naar Amerika. Uiteindelijk kwam ze dus bij mij terecht.

Voor alle studenten die op zoek zijn naar een stage in het buitenland: Begin op tijd en probeer die bemiddelingsbureau's zoveel mogelijk te vermijden want het kost je bakken extra geld. (Ja ik heb er spijt van..)Mijn ervaring zegt: ga in ieder geval niet in zee met Aquarius Abroad. Oplichters zijn het!

11 opmerkingen:

  1. Super dat je deze ervaring hier deelt! Ik hoop dat veel studenten het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zonder dat ik je stukje heb gelezen zou ik alleen al argwanend zijn over de naam van dit bedrijf. Maar goed, ik ben dan ook bijna 50 inmiddels:-(

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar ik heb de link met je stukje wel doorgestuurd naar mijn 3 studerende kinderen. Hopelijk geven zij het ook weer door, of plaatsen ze een link op FB.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. (Kleine correctie)
    Nu al zuinigheid met vlijt? Wat moet dat later worden.
    Maar inderdaad het zijn slechte tijden.
    Ik heb nog wel een tip voor u: zelf bubbelwijn maken; hier te vinden:
    http://willemjansen.blogspot.nl/2013/01/in-het-kader-vancolumns-waar-u-wel-wat.html


    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heeft iemand dan misschien ervaring met het bureau Abroad Internships??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Abroad internships is hetzelfde verhaal; een groot drama. Nadat zij de aanbetaling binnen hebben, laten ze je compleet in de steek en kijken niet meer naar je om.

      Verwijderen
  7. Ik heb er wel goede verhalen over gehoord. Kun je geen afspraak maken op hun kantoor? Dan kan je er meteen zelf een gevoel bij hebben,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Abroad internships ervaring: NIET met Abroad Internships werken!!! Na het volledige bedrag van 600 euro te betalen wordt je compleet in de steek gelaten! Ik ben niet de eerste met dit verhaal. Zonde van je geld!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Met abroad internships heb ik opzich een goede ervaring, ze hebben me tips gegeven voor een kamer in new york en informatie over mijn visumaanvraag, hier hoefde ik niet voor te betalen, dus dat vind ik wel netjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Buitenlandsestage.nl zijn ook semi oplichters. 650 gelegd voor een stage in Turkije. Met een it opleiding maar 1 potentiële kandidaat. Geloof je het zelf? Er wordt me gevraagd om het eindbedrag te storten nog voordat de overeenkomst met mijn stageplek is getekend.
    Ook zouden er nog dingen besproken/geregeld worden, maar na de eindbetaling, en na zelf nog 1x een Skypebericht te hebben gestuurd, nooit meer iets van ze gehoord.

    Echt schandalig als je klanten zo behandelt. Gewoon zelf bellen raad ik je aan.

    BeantwoordenVerwijderen