Onderwerpen

woensdag 11 januari 2012

Variabele kosten 2011

Ik hou al jaren in excel bij wat ik uitgeef. Ik heb een lijst gemaakt met de categorieën die ik in excel gebruik. Hierbij heb ik berekend wat ik gemiddeld per maand heb uitgegeven per categorie in 2011.
Aan de hand van de lijst wil ik kijken hoe ik kan besparen op mijn uitgaven in 2012, daarom heb ik er ook een doel bij gezet.



Categorie
Bedrag p/m 2011
Doel 2012
Eten en drinken
70,61
€ 20
Boodschappen
€ 108,40
€ 120
Kleding
€ 26,60
€ 30
Vervoer
€ 21,89
€ 40
Uitgaan
€ 71,03
€ 50
Persoonlijke verzorging
€ 25,10
€ 15
Golf
€ 45,50
€ 45
School
€ 31,65
€ 0
Huishouden
€ 4,22
€ 5
Cadeaus
€ 30,96
€ 10
Overige
€ 145,95
€ 30
Vakantie
€ 34,55
€ 30


Qua boodschappen vind ik dat ik het aardig heb gedaan. Ik eet natuurlijk wel geregeld bij mijn ouders.

Ik koop nog te vaak wat lekkers voor de lunch op school of in de stad en er zit een fantastische sushi tent bij mij om de hoek die ik niet vaak kan weerstaan.. Bij eten/drinken is dus nog voldoende ruimte voor verbetering.


Ook het bedrag aan cadeaus is aan de hoge kant. Ik heb te vaak wat gekocht in de winkel van mijn bijbaantje. Ook heb ik vaak een gevoel van verplichting dat ik "dure" cadeaus moet geven aan directe familie en goede vrienden. Al met al, dit bedrag kan vast en zeker omlaag. 


Persoonlijke verzorging: Ik ben iets te dol op lekkere bodylotions (ik heb er teveel in voorraad). Dus mijn voornemen is dat ik pas iets nieuws koop als mijn voorraad bijna op is. Ook gebruik ik dure gezichtsdoekjes om mijn gezicht te reinigen. Dit wil ik tegengaan door s'avonds ipv in de ochtend te douchen. 

Mijn kosten voor vervoer zullen gaan stijgen aangezien in Frankrijk gratis reizen niet bestaat voor studenten.

Bij uitgaan kan het bedrag ook naar beneden. Ik ga graag naar de bioscoop en iets te vaak uit eten... 

School zal bijna geen kosten meer met zich meebrengen aangezien dit mijn laatste jaar is en ik geen boeken hoef aan te schaffen.


Overige is zo hoog uitgevallen omdat ik een nieuwe computer heb gekocht. Mijn oude laptop doet het nog prima dus die heeft mijn moeder overgenomen voor een klein prijsje. Er staan wel een aantal dingen op mijn verlanglijstje: een nieuwe printer (die van mij is half overleden) en een digitale camera. 


Ik heb nog geen vakantie gepland voor 2012. Waarschijnlijk ga ik wel met mijn vriend een romantisch weekendje weg in de lente/zomer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten