Onderwerpen

dinsdag 10 januari 2012

Afval scheiden

Ik denk dat opvoeding een belangrijke rol speelt in hoeverre we ons afval scheiden. Wat je leert van je ouders neem je mee als je je eigen leven gaat leiden.

Toen ik nog bij mijn ouders woonde lette ik goed op het afval. Welk afval werd gescheiden?
Etensresten, groente, fruit en tuinafval in de bruine bak of op de compostberg in de tuin
Plastic in de recyclezakken van www.plasticheroes.nl
Glas naar de glasbak
Papier en karton
Kleding en textiel
Batterijen en dergelijke naar de chemobak
De rest van het afval gaat in de grijze bak. Op glas en de chemobak na, wordt alles bij mijn ouders voor de deur opgehaald door de gemeente, gemakkelijker kan bijna niet!

Dit was voor mij heel gewoon geworden en ik voelde me er ook erg goed bij.
Nu ik op mezelf woon is er toch helaas veel veranderd. Ik scheid alleen nog maar glas, chemisch afval en textiel.
Mijn huisgenoten scheiden glas niet en ik zou bijna voorstellen om een doos neer te zetten om als inzamelbak te gaan gebruiken. Maar als ik binnenkort naar het buitenland vertrek vrees ik dat de bak nooit geleegd zal worden.
Als ik op mijn dakterras in mijn plantenbakken wroet en dooie planten in de vuilniszak gooi krijg ik er geen fijn gevoel bij. Het liefste zou ik weer net zoveel recyclen als bij mijn ouders maar wat houdt me tegen?
-In de stad wordt er bijna geen afval gescheiden
-Weinig ruimte om verschillende afvalbakken neer te zetten thuis
-Plastic en karton wordt in de stad niet opgehaald

In de stad lijkt het moeilijker om afval te scheiden. Als ik in de toekomst mijn eigen huis heb in hopelijk een gemeente die het afval scheiden heel makkelijk maakt, dan ga ik zeker weer aan de slag.
Ik denk dat hoe meer je meekrijgt vanuit je opvoeding en hoe gemakkelijk de gemeente afval scheiden maakt, hoe meer mensen afval zullen scheiden.
In hoeverre doen jullie aan afval scheiden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten