Onderwerpen

vrijdag 20 januari 2012

Loesje uitspraak over het onderwijs

Hier even een plaatje wat ik zo goed vond passen bij de huidige bezuinigingen in het onderwijs :)

Van mij mogen er wel een aantal bezuinigingen doorgevoerd worden in Nederland. Het stelsel kost de overheid ontzettend veel geld en we hebben er als studenten toch heel veel voor gekregen.
Wat heb ik (ongeveer) ontvangen:
4 jaar lang studiefinanciering ter waarde van 6620 euro
5 jaar lang gratis reizen ter waarde van 5400 euro (90 p.m.)

Is toch niet verkeerd, ook al koste school me aan collegegeld ongeveer 8500 euro. Hier komen de kosten voor boeken nog bij: 2000 euro
Helaas kan ik mijn gegevens van 2008 en 2009 niet meer lezen anders had ik kunnen bekijken wat ik precies aan school en boeken heb besteed.

Ik heb het geluk gehad dat mijn vader een studiepot voor me heeft kunnen opbouwen. Ik ben hem hiervoor ook echt dankbaar want niet alle ouders kunnen bijdragen aan de studie van hun kinderen. Ook mijn broer en zus hebben vrijwel geen geld meegekregen voor hun studie. Mijn zus haalde haar universitaire diploma maar wel met een schuld van ruim 10.000 euro.
Doordat ik een (behoorlijk) nakomertje ben heeft mijn vader meer kunnen sparen.

Van mijn studiepot is mijn collegegeld betaald. Dit potje wordt ook alleen maar aan school besteed totdat ik een diploma in handen heb. Mijn boeken zijn betaald van mijn eigen geld want gedurende mijn gehele studietijd heb ik continue gewerkt om bij te verdienen.

1 opmerking: