Onderwerpen

woensdag 6 juni 2012

Zelf kruiden kweken

Als je verse kruiden wilt kopen in de supermarkt kan je voor een paar takjes kruiden kiezen of voor een plantje.
Dit is vaak behoorlijk prijzig, meestal ligt de prijs rond de 2 euro.Op de markt zijn de prijzen vaak wat lager maar je moet wel goed opletten waar je het koopt.
Door de prijs zou je verse kruiden uit de weg gaan en misschien alleen nog gedroogde (goedkopere) kruiden gebruiken. Terwijl verse kruiden je gerechten heel lekker kunnen maken en bovendien is het goed voor je gezondheid.

Ook als je geen tuin hebt kan je prima verse kruiden hebben, in een pot groeit bijna alles en kruiden zijn relatief makkelijk te onderhouden mits ze voldoende licht en water ontvangen.

Nu heb ik gelezen dat bijvoorbeeld in de potjes pesto in de supermarkt maar heel weinig echte producten worden gebruikt... Zo lees je hier dat er maar een theelepel olijfolie inzit en 2,2% pijnboompitten. Tijd om het een keer zelf te gaan maken! Ben benieuwd naar het smaak verschil.

Ik krijg nu ontzettende kriebels om mijn eigen kruiden te gaan zaaien. Beetje jammer dat ik in Parijs zit..
Ik ben 1 juli weer terug in mijn kamer en dan zou ik wel een bak willen vullen met kruiden maar vrees dat het te laat is. Op alle zaai kalenders is juli te laat om te zaaien en ik wil de plantjes natuurlijk wel een goede kans geven om te groeien.

Welke kruiden gebruik ik?

Munt
Peterselie
Bieslook
Basilicum
Rozemarijn
Oregano
Thijm

Zeker op de lange termijn moet het zelf kweken voordeliger zijn, daarbij is het natuurlijk heel leuk om ze te zien groeien en je hoeft nooit meer naar de supermarkt om kruiden te kopen omdat het al binnen handbereik groeit.

Ik zal in ieder geval een bak vullen met rozenmarijn, oregano en thijm omdat deze kruiden dezelfde soort grond nodig hebben (zanderig). Bovendien zouden ze winterhard moeten zijn.Iemand tips waar je goedkoop kruiden planten kan kopen?

Ik heb ook gelezen dat je plantjes in de supermarkt kan "breken" en in een nieuw potje kan planten zodat het verder groeit. Aangezien de zaaiperiode voorbij is kan dit een goed alternatief zijn denk ik. Vooral als ik de potjes bij kouder weer naar binnen kan halen. Munt, Peterselie, bieslook en basilicum zijn allemaal in de supermarkt te koop.

Hebben jullie kruiden in de tuin of in potten?

3 opmerkingen:

  1. Van mijn moeder heb ik 8 kruiden voor de tuin gekregen. Van de basilicum en tijm heb ik tomatensoep gemaakt. Ik moet ff kijken wat ik er verder meekan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ieder zomer balkonbakken met de meest gebruikte kruiden. Heerlijk ook in zelfgemaakte kruidenboter!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tuinkers is ook heel makkelijk en kun je behoorlijk veel gebruiken en ook nog zomer en winter te kweken.. staat met een dag of 10 na het zaaien gebruiksklaar in je potje.

    Zelf heb ik een bloembakje vol met bieslook-knoflookbieslook-peterselie en orgegano.Wil proberen om het in de winter ook door te gaan kweken.

    Bij mij staan er nu verschillende groente gebruiks klaar in de tuin, maar ook groente kun je gerust in bloem-balkon bakken kweken.

    BeantwoordenVerwijderen