Onderwerpen

vrijdag 2 maart 2012

Wassen, wassen en nog eens wassen

Als ik soms verhalen voorbij zie komen over mensen die elke dag kleding, beddengoed, handdoeken en degelijke wassen dan denk ik "Hoe krijg je dat voor elkaar"?!
Oké, ik ben misschien alleen maar ik was maar een keer per 2 a 3 weken. Een donker en een licht wasje.
Onderbroeken en sokken draag ik maar een keer. Ik heb een behoorlijke voorraad: 30 paar sokken en 60 paar onderbroeken (overdag en s'nachts) Zo kan ik dus eventueel een maand door zonder te hoeven wassen.
Ook handdoeken gaan niet zo vaak in de was. Een handdoek gaat een week mee. Beddengoed verschoon ik elke maand.
Ik wissel elke dag van kleding, en dan hang ik het netjes te luchten zodat ik het nog een paar keer aankan. Mocht ik bijvoorbeeld erg hebben gezweet, dan was ik het even snel in de wasbak, om het fris te maken.
Misschien is mijn manier van wassen niet super hygiënisch maar het bespaard een hoop water, wasmiddel en energie.


Hier in Parijs moet ik helaas betalen om de wasmachine te gebruiken: 3 euro per wasje.
Gelukkig is de droger gratis. Deze gebruik ik in Nederland overigens nooit omdat ik het zonde vind van al die energie! Hier heb ik alleen geen ruimte om te drogen dus nu heb ik weinig keus.

Hoe vaak wassen jullie per dag/week/maand?

5 opmerkingen:

  1. Ik ongeveer 4 wassen per 3 weken: twee 'kleding'wassen en twee handdoekenwassen. Wat meer dan jij dus, maar de wasmachine staat echt niet elke dag aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat je ook nog is zou kunnen bekijken is de mogelijkheid van professionele textielreiniging bij jou in de buurt. In dat geval breng je eens in de zoveel tijd een zak met wasgoed weg en krijg je dit netjes schoon, opgevouwen en fris weer terug. Vooral in grote steden is deze optie aanwezig en nog goedkoop ook, de prijs ligt gebruikelijk onder de euro per kilo wasgoed. Dit wordt vergelijkbaar met je (twee) wekelijkse boodschappen doen en daarnaast win je er vrije tijd mee t.o.v. het zelf wassen!
    Tot slot is nog leuk om te vermelden dat je op die manier ook nog is het meest duurzaam bezig bent, uit TNO onderzoek (2011) is gebleken dat de hedendaagse professionele textielreiniger twee tot drie keer duurzamer is dan de thuis-wasmachine.

    Succes ermee!

    met frisse groet,
    Netex

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goede tip! Ik zal eens kijken of ik in de buurt wat kan vinden. Tot nu toe heb ik alleen maar wasserettes gezien en daar is het allemaal zelfservice :)
      Qua vrije tijd ben ik voor 2 wasjes + drogen trouwens maar een uur kwijt dus dat valt dan wel weer mee.

      Verwijderen
  3. Ik vind een week met een handdoek doen ronduit vies, hetzelfde voor een maand in hetzelfde bed slapen. Het bespaart water en dergelijke, dat ben ik met je eens maar ik vind het niet hygienisch.
    Ik was 3 keer per week.
    Handdoeken gebruik ik 1 keer voor mijn lijf en de dag erna voor mijn haar. Ik heb dus 1 vieze handdoek per dag. Mijn bed verschoon ik wekelijks.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat jij alleen inderdaad niet zo veel was moet doen. Ik met mijn gezinnetje met man en 2 kleine kindjes heb echt veel was. Vaak 5 machines per week of wel meer. Vooral omdat de kindjes vaak spugen of hun body vuil wordt na een erg vuile luier. Nu proberen we dat te beperken. Het beddengoed van de 3 bedden wordt om de twee weken verschoond (tenzij een kindje ziek was, dan uiteraard vaker). Ik verschoon de ene week het beddengoed van ons bed en de andere week dat van de kinderen. Dat vind ik voldoende.
    Zelf proberen we 3 dagen dezelfde kleding aan te houden of met wat extra moeite 2 outfits per week en een pijama een hele week, ondergoed/sokken elke dag. De kleinste dochter krijgt meestal elke dag schone kleertjes omdat zij zichzelf echt vuil kan maken (Body's gaan helaas gemiddeld maar een halve dag mee) en de grootste dochter om de 2 dagen, afhankelijk of ze vuil zijn. Pyjama voor de kleinste gaat zo'n 2 dagen mee - soms drie, voor de oudste meestal 3 à 4 dagen.
    Handdoeken voor het lichaam worden meestal 2 x gebruikt voor 1 persoon. Voor de handen gebruiken we ze 2 dagen, 1 in de keuken en 1 in de badkamer en dan nog een stel poetsdoeken en dweilen die elke week de was in gaan. Plus elke dag gemiddeld 2 slabbetjes (1 per kind). Kindjes kunnen ècht veel vuilmaken (altans die van ons) vooral op school en op de crèche, waar we helemaal geen controle over hebben. Ik probeer het te houden op elke week: 1 beddengoedwas, 1 warme was (slabben/handdoeken/poetsdoeken ed), 1 donkere was, 1 witte was en 1 gekleurde was.

    BeantwoordenVerwijderen