Onderwerpen

vrijdag 30 maart 2012

Foodrevolution


Dit filmpje kwam ik tegen via Foodwatch, een organisatie dat zich bezig houdt met de commerciële exploitatie van voedingsmiddelen voor consumenten. Ons eten is niet meer puur maar is grotendeels bewerkt. Daarbij wordt je door de reclame heel vaak bedonderd waar je bij staat!

De voedsel industrie heeft maar een ding voor ogen: meer en meer geld verdienen! En daar doen ze bijna alles voor. Al die dikke mensen zijn een zegen voor deze industrie, hoe meer we eten hoe meer zij weer verdienen.

Ik ben zelf bijvoorbeeld geen fan van 'pakjes koken'. Er zitten zoveel toevoeginen in dat het je gaat duizelen. Dit vermijd ik dan ook grotendeels.
Ook het vlees in de supermarkt laat te wensen over: Zijn de dieren wel goed behandeld? hebben ze een goed leven gehad? Zijn ze behandeld met antibiotica? Of... zie bovenstaand filmpje.
En dan groente en fruit: Waarmee is het bespoten? Je kan het dan wel wassen maar dan haal je niet al die stoffen eraf. Na een regenbui is het spul er op het land ook niet af neem ik aan..

Al die toevoegingen en stoffen kunnen toch geen positieve invloed op ons lijf hebben? Misschien komen we er in de toekomst wel pas achter wat het lange termijn effect hiervan is op de mens. Waarschijnlijk worden we er niet vrolijk van.
Als ik er zo over nadenk dan wil je toch het liefste groente en fruit uit eigen tuin. Zelf kippen houden, volledig biologisch eten kopen etc. Maar dat zou voor veel mensen een hele verandering zijn. Bovendien kost het behoorlijk wat geld.

Staan jullie wel eens stil bij de bewerking van jullie eten?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten