Onderwerpen

zaterdag 18 februari 2012

Parijs tot nu toe - Picard

Zo even een kleine financiële update voor Parijs:

De 12 nachten die ik verblijf in het hostel kost me 400,40 euro, kan beter kan slechter. De bedden sliepen gelukkig goed en de douches waren schoon.
Gelukkig is mijn kamer in Parijs verder al betaald! Dus ik heb alleen nog 100 euro kosten per maand voor mijn kamer in Nederland.

Reizen voor 3 weken: 57,45 euro (50% wordt nog vergoed door mijn stagebedrijf)
Mooi metro systeem hier trouwens! De kaart Navigo (soort OV) kan je bij elke metro ingang opladen voor een week of een maand en de metro's komen om de 3 minuten aanrijden. Loopt allemaal op rolletjes.

Qua uitgaven aan eten is het een grote zooi, boodschappen doe ik niet echt dus het is allemaal heel lastig bijhouden. Ik pas me aan aan de mensen op stage. Dat betekend dus of  een warme hap eten of naar de Picard tijdens de lunch.
De Picard is een Franse supermarkt met alleen maar diepvries producten. Alles is diepgevroren: Brood, fruit, groente, vis, vlees en heel veel kant en klaar maaltijden. Alles is te bereiden in de magnetron.
Mijn collega's kopen hier regelmatig hun middag eten. Het grootste deel van de maaltijden in de supermarkt is ook van Franse afkomst: Quiches, slakken en andere "gastronomische" maaltijden.
Nu ben ik stiekem toch wel een beetje onder de indruk van die diepvriesmaaltijden. Het is snel, makkelijk en tot nu toe toch smakelijk! Ik heb in Nederland geen magnetron dus kocht ik nooit kant en klaar maaltijden.
Ik begrijp wel dat zo'n concept aanslaat in Parijs. Mensen hebben hier een druk leven en weinig tijd om lang in de keuken te staan. Toch willen deze mensen iets lekkers eten. Picard voorziet in die behoefte.
Daarbij komt het feit dat je geen eten hoeft weg te gooien, het bederft namelijk veel minder snel als het bevroren is. Mochten bijvoorbeeld je plannen veranderen dan hoef je alleen maar een bakje uit de vriezer te halen en hop, in de magnetron voor een aantal minuten en klaar!

Zo kocht ik gister middag een "tres chique" bakje pasta met groenten, coquilles, gamba's en pesto en een rode vruchten crumble als dessert voor in totaal 6,50. (Oké, niet bepaald goedkoop maar het was wel erg lekker)


Nu weet ik natuurlijk dat vers zelf bereid voedsel goedkoper en gezonder is. Maar voor mij is vers koken in Parijs nu wel erg lastig.
Wat vinden jullie? Zou deze supermarkt wat zijn voor in Nederland?

1 opmerking:

  1. Ik denk het niet... Diepvries heeft voor mij niet de voorkeur omdat ik het vaak niet lekker vindt smaken. Ik kan echter geen mening hebben over frankrijk omdat ik het daar nog nooit heb gekocht!

    BeantwoordenVerwijderen