Onderwerpen

maandag 13 februari 2012

Buffer student?

Om onverwachte kosten te kunnen opvangen behoor je te beschikken over een financiële buffer. Dat lukt niet iedereen en vooral bij studenten zijn buffers vaak ver te zoeken.
Hoe vaak hoor je niet iemand zeggen dat ze geen geld meer hebben aan het einde van de maand?

Toch zijn deze buffers belangrijk. Waarom? Omdat je een kapotte fiets, computer, stofzuiger etc. vaak niet van te voren kan voorzien. Daarnaast moet een student toch in september collegegeld betalen en boeken kopen. Daar moet ook voor gespaard worden. (tenzij je gesponsord wordt)
Naar mijn mening moet je ook als student een buffer leren opbouwen. Nu snap ik natuurlijk dat het niet altijd mogelijk is voor iedereen. Maar als je het jezelf nu al aanleert dan werkt het alleen maar in je voordeel in de toekomst.
Zelf heb ik altijd een buffer gehad, waardoor ik nooit nee hoefde te zeggen tegen een vakantie, een avondje  uit en dergelijke. Verder kan ik altijd kapotte spullen vervangen en nieuwe (nodige) spullen ten alle tijden kopen. Zo was het heel fijn om op kamers te gaan met een buffer achter de hand.

Maar hoeveel buffer heb je als student nou nodig?
Volgens diverse buffer bereken sites heb je toch wel een buffer nodig van 3600 euro. Maar volgens mij houden ze geen rekening met studenten. Zelf vind ik 3600 een hele! mooie buffer voor een student maar niet echt realistisch.

Want wat zie ik op internet via het Nibud?

"De gemiddelde studieschuld van studenten is sinds 2004 met meer dan 80 procent toegenomen, van 7.939 euro naar 14.657 euro per student in 2011. De verwachting is dat deze explosieve stijging zich de  komende jaren voortzet."


Studenten sparen niet, ze lenen, en veel! Ik kan het me bijna niet voorstellen om zoveel schuld te hebben.
Oké, ik geef toe: ik leef geen flitsend studentenleven, wat in de ogen van vele medestudenten als "saai" wordt gezien. Daarbij heb ik tot mijn 23e thuis gewoond en heb ik een noodpotje meegekregen van mijn ouders.

Natuurlijk is lenen bedoeld voor mensen die het echt niet zelf kunnen betalen. Maar het is tegenwoordig zo gemakkelijk om te lenen bij het IB en de rente is laag. Studenten "nemen het er soms gewoon lekker van" en leven een groots studentenleven omdat je maar "een keer jong bent".
Wat een instelling, je kan best een leuke studententijd hebben zonder zo veel geld. Maar als iedereen op grote voet leeft dan volgen er steeds meer. Je wilt natuurlijk niet buiten de boot vallen.

De instelling van mijn generatie en allen daarvoor moet gewoon veranderen. Geef alleen het geld uit dat je echt hebt! Lenen is alleen bedoeld als noodoplossing en niet om er lekker van te gaan leven.

1 opmerking: