Onderwerpen

zondag 12 februari 2012

Tips stage in het buitenland

Niet iedereen komt er mee in aanraking, maar voor diegene die wel van plan zijn om in de toekomst naar het buitenland te gaan heb ik een paar tips verzameld. Een stage in het buitenland is een unieke ervaring die ook nog eens goed op je CV staat.
In mijn geval kreeg ik op school geen voorlichting voordat ik op stage ging naar het buitenland. Ik heb het wiel zelf moeten uitvinden. Zonde van de energie zou ik zeggen. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen heb ik een lijst met handige punten opgesteld.
Waar moet je op letten als je in het buitenland stage gaat lopen?

Je kan al lang van te voren al informatie gaan inwinnen:

- Lees je uitgebreid in op het internet
- Vraag anderen om ervaringen
- Vraag informatie op school

Praktische zaken

- Vraag een creditcard TIJDIG aan (niet zoals ik dus) Want hier gaan meestal 2 weken overheen

- Verzeker je goed voor je reis, meestal betekent dit dat je een lang buitenland verzekering moet afsluiten

- Probeer je kamer onder te verhuren, dit scheelt behoorlijk in de kosten. Of zeg je huur tijdig op.

- Vraag een buitenlands telefoonnummer aan. Dit scheelt in de kosten als je gebeld wordt vanuit het buitenland en het is goedkoper binnenlands bellen.

- Zorg dat je paspoort gedurende de hele periode geldig is. Ik ben er zelf nu pas achter gekomen dat mijn paspoort in mei verloopt, OEPS..

- Soms is het handig om een buitenlandse rekening te openen. Bijvoorbeeld voor het ontvangen van je stagevergoeding


- Mocht je medicijnen gebruiken, neem een voorraad mee. Mochten inentingen nodig zijn, laat je tijdig inenten.

- Vraag een OV-vergoeding aan voor de periode in het buitenland, dan krijg je per maand ongeveer 91 euro. Vergeet niet je OV stop te zetten voordat je weggaat anders krijg je niks!

- Vraag een uitwonende beurs aan mocht je die nog niet hebben.

- Maak voor jezelf een lijst met spullen die je echt moet meenemen.
- Maak een lijst met dingen die geregeld moeten worden en werk ze af.

Helaas ben ik een student geweest die bijna overal te laat achter kwam. Daarom dit lijstje voor iedereen die zich wel goed wil voorbereiden op zijn stage in het buitenland. Een goede voorbereiding is het halve werk!

2 opmerkingen:

  1. Aanvulling: Je kunt een beurs aanvragen, kijk hier voor meer informatie: http://www.nuffic.nl/nederlandse-studenten/financiering/beurzen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je medicijnen mee moet nemen, vraag een medicijnenpaspoort aan bij de apotheek. Scheelt soms een hoop problemen.
    Zorg dat je kunt redden. Leer even hoe je een los naadje in je kleding naait of een los zoompje weer vastzet of hoe je knopen aanzet. En neem daarvoor wat hulpmiddelen mee.

    BeantwoordenVerwijderen