Onderwerpen

donderdag 5 januari 2012

Zelf repareren

Toen ik gister onderweg was naar de fysiotherapeut raakte halverwege mijn ketting los. Heel vervelend natuurlijk maar omdat ik vroeg was vertrokken kwam ik nog op tijd aan in Leiderdorp. Tijdens de terugreis had ik gelukkig geen haast.
Mijn ketting is vorige week ook al een keer losgeraakt toen ik van mijn ouders naar huis fietste. Ik heb nogal een oud barrel als fiets. Wat trouwens wel handig is in Leiden aangezien hier fietsen met bosjes worden meegenomen. Gelukkig is het mij maar een keer gebeurt, precies op mijn 18e verjaardag! Ik was met vrienden een avondje poolen en mijn fiets was ineens weg uit het rek. De fiets die toen gestolen was hadden mijn ouders nieuw voor me gekocht. Het was een mooie fiets die niet extra beveiligd was, geen uitdaging voor een fietsendief helaas.
Sindsdien heb ik eerst een hele tijd op een oude herenfiets gereden totdat het achterwiel doormidden brak. Daarna heeft mijn vader op de sloop een fiets gekocht voor 15 euro en die helemaal opgeknapt. Op die fiets rijd ik nu 2 jaar ongeveer. Helaas heb ik regelmatig problemen met mijn licht, remmen, versnelling en nu dus mijn ketting en elke keer breng ik mijn fiets naar mijn vader. Hij heeft zijn hele leven altijd geleerd om dingen zelf te repareren en als dat niet lukt, dan pas iets nieuws te kopen. Het is wel handig zo'n vader!
Hij kan bijna alles wel repareren.
Vorige week begon onze doucheslang steeds meer te gaan lekken in de badkamer. Mijn huisgenoten en ik zijn geen klussers dus iemand had dus een nieuwe slang moeten kopen. Maar gelukkig wilde mijn vader er even naar kijken.
Ik probeer de laatste tijd goed mee te kijken (wat ik vroeger nooit deed) zodat ik het misschien later een keer zelf kan dat klussen. Want mijn vader zal er niet voor altijd zijn. Gelukkig heb ik wel een hele handige vriend die veel kan. Maar die is van mening dat ik mijn fiets maar beter in de gracht kan gooien en een nieuwe moet kopen. Niet bepaald een "bespaar" gedachte vind ik zelf.
Zolang je dingen zelf kan repareren zou ik ze niet vervangen. Mijn vader vind het leuk om klusjes te doen. En hij vind het leuk om mij vaker te zien en dat lukt de laatste tijd aardig met mijn barrel :)

1 opmerking: