Onderwerpen

zaterdag 7 januari 2012

Studie

Momenteel zit ik in mijn 5e studie jaar. Helaas heb ik een jaar vertraging opgelopen in het 3e jaar omdat mijn motivatie heel ver te zoeken was. Ik had in het 2e jaar stage moeten lopen en was veel te laat begonnen met zoeken, waardoor ik dus geen stage kon lopen (eigen schuld dikke bult).
In het derde jaar heb ik wel stage gelopen. Door de opgelopen achterstand heb ik besloten om het jaar volledig over te doen. Kon ik weer met een schone lei beginnen in de 4e.
Nu zit ik dus in mijn laatste jaar en de laatste fase van mijn studie. Het enige wat nog moet gebeuren is een afstudeerstage in het buitenland en daar mijn scriptie schrijven.
Omdat ik van mezelf weet dat ik niet goed ben in het zoeken naar een stage heb ik een bemiddelingsbureau  ingeschakeld om me te helpen bij het vinden van een stage in Parijs.
Ik heb als kind 4 jaar in Zwitserland gewoond met mijn ouders en kon toen vloeiend Frans. (Nu niet meer helaas) Op de middelbare school en op de hogeschool heb ik altijd Franse lessen gevolgd. Vandaar dus mijn keuze voor Frankrijk.
Een stage in het buitenland is een verplicht onderdeel van mijn studie. Deze stage zal aanzienlijke kosten met zich meebrengen.

Bemiddelingsbureau:              875
Kamer in Parijs                      3550 voor de gehele periode
Kamer in Nederland               101 (hij gaat in onderhuur voor 400 per maand)

Totaal stageperiode               5130 euro

Nu verloopt de zoektocht nogal stroef. Ik ben 3 keer telefonisch aangenomen met uiteindelijk toch een afwijzing waarvan een afwijzing door de school. Nu ben ik met de 4e stage bezig. Eigenlijk moet ik 16 januari beginnen met de stage om nog dit jaar te kunnen afstuderen. Dit ga ik hoogstwaarschijnlijk niet halen. Stom, stom, stom dat ik niet veel eerder ben begonnen met het zoeken naar een stage...
(een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen... tja ik dus wel)
Als ik later afstudeer dan 30 september 2012 krijg ik te maken met de nieuwe langstudeerders boete.
Resultaat: 3000 euro bovenop mijn collegegeld van ongeveer 1750 euro die ik in september zou moeten betalen. (Weer eigen schuld dikke bult)

Met mijn spaargeld kan ik de kosten van de stage opvangen en met mijn stagevergoeding van waarschijnlijk 400 euro kan ik mezelf in Parijs onderhouden. Op die boete in september zit ik natuurlijk helemaal niet te wachten!

Ik snap wel dat langstudeerders een probleem vormen en dat er regels moeten komen om deze trend tegen te gaan. Het enige waar ik nu fel op tegen ben is dat de "spelregels" tijdens het spel zijn veranderd.
Het is natuurlijk makkelijk praten als ik zeg dat ik met de kennis van nu het 3e jaar niet over had gedaan. Maar ik had zeker beter mijn best gedaan om geen tussentijdse vertraging op te lopen!

2 opmerkingen:

  1. Je kunt het collegegeld per maand betalen. Als je in september afstudeert, betaal je 1/10 deel van het collegegeld en 1/10 deel van het de langstudeerdersboete. Elke maand die je er langer over doet, betekent dus 475 extra kosten voor je collegegeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oke, bedankt voor je toelichting! Dan ben ik verkeerd voorgelicht op school. Daar zeiden ze dat je de boete volledig moest betalen. De regeling is zo vers dat bijna niemand weet hoe het precies gaat werken. Nu ik wat meer research heb gedaan op internet zie ik inderdaad dat de boete onder het wettelijke collegegeld valt. Pak van mijn hart!

    BeantwoordenVerwijderen