Onderwerpen

zondag 11 maart 2012

Spaardoelen

Onlangs las ik in blogland over de verschillende spaardoelen die mensen hebben.
Nu heb ik vanaf mijn 18e altijd fanatiek gespaard maar nooit voor een speciaal doel.
Ik spaarde gewoon! Voor het geval dat ik toch nog ineens iets mocht bedenken :)

Waar het allemaal goed van pas kwam:
- Op kamers gaan wonen
- Studieboeken
- Lidmaatschap golfbaan
- Nieuwe golfclubs
- Spontane vakantie
- Nieuwe computer
- Weekendje weg met vriend
- Stage voor school in Parijs
- etc.

Ik heb nog een studiepotje die mijn ouders voor me gespaard hebben. Ik kan van alles doen met dit geld maar ik had al vanaf het begin besloten dat het geld alleen maar voor mij bestaat om me te helpen bij het behalen van een diploma. (Hoop tussen september en januari af te studeren).
Pas als ik het diploma in handen heb mag ik wat anders met dit geld gaan doen. Maar wat... Daar moet ik tegen die tijd nog even goed over nadenken :)
Misschien is het een goed idee om een spaardoel te hebben t.a.v. de aankoop van mijn eigen appartement/huis in de toekomst(heel ver weg nog ;). Misschien geen slecht idee om voor een aanbetaling of verbouwing alvast te gaan sparen.

Wat me handig lijkt: verschillende digitale spaarpotjes waarin ik geld kan stoppen voor verschillende doelen. Nu las ik dat het bij Moneyyou mogelijk was om verschillende rekeningen te beheren. Nu klinkt dit heel aantrekkelijk maar ik zit bij de Abnamro. Daarnaast wil ik graag het hele spaarbedrag bij elkaar houden zodat ik meer rente ontvang. (boven een bepaald bedrag is de rente hoger).
Een optie is het financiƫle dagboek van Abnamro. Dit programma is het eerste jaar gratis maar daarna kost het 0,70 euro per maand. Nee, toch liever niet..

Misschien een idee om in excel verschillende spaarpotjes te maken. Zo blijft het totale bedrag op een rekening staan bij de bank en is het in excel overzichtelijk voor mij.

Hoe houden jullie overzicht m.b.t. spaardoelen?

5 opmerkingen:

  1. Money You is van ABNAMRO

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zitten bij Moneyou. Krijgen daar een goede rente. Hoger dan bij eigen bank. Dus hebben we daar al het spaargeld staan. Overmaken naar lopende rekenign is zo gepiept. Dus totaal geen klachten. Verschillende potjes zijn handig. Hebben we dus ook gedaan. Op elk potje krijgen hetzelfde percentage rente. We lopend us ook geen rente mis door de verschillende potjes.

    Moneyou is geloof ik een dochter van ABN. Geen vage IJslandse constructie dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die hogere rente is natuurlijk weer aantrekkelijk.. 2,95% bij Moneyou t.o.v. 2,7% bij Abnamro. Scheelt niet heel veel maar wie het kleine niet eert....
      Ik ben altijd een beetje bang geweest om over te stappen. Maar dat is niet omdat ik Moneyou niet vertrouw! Mijn geld is daar absoluut veilig weet ik.

      Verwijderen
  3. ik doe het idd in excel, dat bevalt mij prima, elke maand bijhouden en ik weet altijd wat er in het virtuele potje zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonder al die verschillende rekeningen hoef je ook niet steeds geld over te hevelen, scheelt weer tijd en moeite denk ik :)

      Verwijderen