Onderwerpen

zondag 4 maart 2012

Belastingaangifte! Teruggave studenten?



Studenten met een bijbaan of vakantiewerk kunnen vaak geld terug krijgen van de belastingdienst. Dit komt doordat deze studenten vaak teveel inkomensbelasting betalen dan nodig is.
De teruggave kan bestaan uit honderden euro's! Je zou zeggen: "Dat laat een student toch zeker niet liggen?!"
Wat mij verbaast is dat uit de cijfers is gebleken dat tweederde! van deze studenten/jongeren geen moeite doet om dit geld terug te krijgen... Al het geld wat blijft liggen gaat direct naar de schatkist, zonde toch?

Bedenk je toch eens wat je met een paar honderd euro kan doen (tip van bespaarstudent: sparen ;) Of je kan er een heleboel biertjes/wijntjes van drinken op je studentenfeestjes natuurlijk.
Het enige wat je hoeft te doen is een belastingformulier in te vullen. Dan zie je snel genoeg op hoeveel teruggave je recht hebt. Het kost je slechts een klein beetje tijd en moeite. Geloof me, het is makkelijker verdiend dan op je bijbaantje zelf. Kijk hier om te kijken of je geld terug kan krijgen.

Nu gaat de teruggave voor mij helaas niet op. Ik weet zodra de blauwe envelop binnen is dat ik weer mag betalen.

Omdat ik op mijn bijbaan in een speciale "inkomstenbelasting vrije" regeling val, betaal ik geen inkomstenbelasting over mijn loon. Best logisch want de meeste parttime studenten verdienen niet genoeg om belasting te moeten betalen aan het einde van het jaar. Mijn situatie is anders waardoor ik dus wel genoeg "verdien" om belasting te moeten betalen.

Het is zo dat het studiepotje dat ik van mijn ouders krijg bestaat uit de lijfrentepolis/levensverzekering van mijn vader. Er wordt elke 3 maanden een vast bedrag op mijn spaarrekening gestort. Hiervan kan ik o.a. mijn collegegeld betalen. Deze lijfrentepolis valt onder het belastbare inkomen en omdat er nog geen belasting over betaald is, krijg ik uiteindelijk de rekening.

Mijn vader heeft dit vroeger leuk bedacht zonder te bedenken dat ik zelf ook nog een bijbaantje erbij zou nemen. Eh.. sorry Pa maar ik verdien liever mijn eigen geld ;) Je wilt niet alleen maar op je ouders teren en ook wat geld verdienen om leuke dingen te doen.
Achteraf had hij beter elk jaar een vast bedrag aan me kunnen schenken aangezien dat belasting technisch voor hem weer aantrekkelijk is. Maar de begunstigde (ik) van de lijfrentepolis kan achteraf niet meer veranderd worden.


Al met al heb ik dus de belasting aangifte digitaal ingevuld met het resultaat: 1590 euro te betalen aan de belastingdienst. Gelukkig weet ik wat ik elk jaar ongeveer kan verwachten zodat ik niet in de problemen kom.

De staatskas spekken: leuker kunnen ze het niet maken! :)

4 opmerkingen:

  1. Die schatkist kan wel wat euro's gebruiken. Dat vindt de regering helemaal geen probleem.
    Een beetje sneu voor jou dat je zo veel geld van je inkomen moet reserveren voor de belastingen!

    Zou je trouwens die woordverificatie uit kunnen zetten? Ik heb laatst geprobeerd een reactie achter te laten en dat lukte mij na 8x nog niet. Toen ben ik opgehouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je bericht! Ik wist niet eens dat de woordverificatie aan stond. Heb het meteen veranderd. Ben nog steeds dingen aan het ontdekken op het blog :) maar hopelijk wordt het nu makkelijker om een reactie te plaatsen.

      Verwijderen
    2. Fijn, bedankt!
      Ik heb zelf 2 bespaar-student-dochters. Je blogje vind ik leuk en interessant, dus ik laat graag een reactie achter.

      Verwijderen
  2. Gelukkig dat je ervoor reserveert en niet voor onverwachte uitgaven komt te staan. Erg dom van die studenten dat ze het geld laten liggen. Jij bent tenminste verstandig!

    BeantwoordenVerwijderen