Onderwerpen

maandag 16 januari 2012

Tuinieren op het dakterras

Toen ik net introk op mijn studentenkamer was het gezamenlijke dakterras zwaar verwaarloosd. Het was er zo'n zooitje dat zelfs de huisbaas dreigde dat alle plantenpakken moesten worden verwijderd.
Ik ben toen flink aan de slag gegaan om er weer iets leuks van te maken. Oude platen bijgeknipt, dooie planten weggegooid, bloembollen zoals narcissen en blauwe druif ingegraven voor de lente, alle bakken opnieuw georganiseerd, schoongemaakt etc. Uiteindelijk na een inspectie van de huisbaas mocht alles blijven mits ik het zo netjes hield als nu.

Afgelopen lente heb ik een aantal verschillende zaadjes van mijn moeder gekregen, die ze thuis verzameld. Van sommige wist ze niet meer wat het was. Het was dan ook heel leuk om te kijken wat er allemaal in de zomer naar boven kwam in de plantenbakken.
Alle bloemen die weer zaad gaven na het bloeien heb ik netjes verzameld, georganiseerd in bakjes met de namen. Het zou toch zonde zijn om elk jaar weer nieuw zaad te kopen terwijl je het zelf kan verzamelen!
Ik vond dit zo leuk om te doen dat ik ook in de tuin van mijn moeder ben gedoken voor zaadjes. Ook heb ik gewoon in de straten van Leiden een aantal dingen kunnen verzamelen, zoals stokroos, Oost-Indische kers en goudsbloemen.

Helaas ben ik straks in Parijs en heb ik geen kans om mijn zaadjes te planten om ze vervolgens te zien groeien. Ik zal aan de onderhuurster vragen of ze iets voor me wil zaaien en dan hoop ik dat het bloeit zodra ik terug kom uit Parijs :) De rest geef ik aan mijn moeder. Als zij het zaait dan kan ik aan het einde van de zomer opnieuw zaad verzamelen voor het jaar daarop.

Hieronder zien jullie het bloemzaad dat ik op dit moment verzameld heb.
Vanaf linksboven:
Oranjebloem
Oost-indische kers
Onkruid kleine Lathyrus (weet de echte naam niet)
Stokroos (alle kleuren)
Vaste Lathyrus
Nicandra (zegekruid)
Blauwe vlasbloem
Lathyrus eenjarig
Gekleurde winde

Geen opmerkingen:

Een reactie posten