Onderwerpen

donderdag 3 mei 2012

Recept Gamba's met couscous salade

Afgelopen weekend even in Nederland geweest om iedereen weer te zien en om koninginnedag te vieren. Met de Thalys ben je in 2,5 uur op Rotterdam centraal, super snel dus! Ik zet een filmpje op mijn laptop aan en zodra die is afgelopen ben je al bijna op je bestemming aangekomen.

Afgelopen zaterdag nog heerlijk samen gegegeten met de familie. Ik had met de hulp van mijn ouders en zus een feest maaltijd klaargemaakt. Kruidige gamba's met couscous salade. Ik heb werkelijk heerlijk zitten smullen!
Ondanks het slechte weer die ochtend naar de Leidse markt geweest om verse spullen in te slaan voor 7 volwassenen en 3 kinderen (de kinderen eten niet of nauwelijks mee trouwens).
Mijn vader heeft de spullen betaald dus ik heb de kosten niet precies bijgehouden. Door de gamba's is het natuurlijk niet bepaald een "goedkope" maaltijd. Ik haal zelf de gamba's altijd op een vast adresje voor 11,95 per kilo.

Wat heb je nodig:

2 kilo (easy peal) black tiger garnalen in hun jasje
Pak couscous a 350 gram
1 flinke bol knoflook
Bosje verse perterselie
Bosje verse munt
Paar verse citroenen
3 rode pepers
6 chalotjes
3 tomaten
2 x Paprika (rood, geel, oranje)
komkommer
bosje bosuitjes
feta (blokjes of een plak)
Olijven
Olijfolie
Peper en zout

Als eerste maak ik de couscous salade klaar:

Doe een pak couscous in een grote pan met wat peper en zout en voeg een scheut olijfolie en citroensap toe. Giet vervolgens voldoende kokend water over de couscous zodat het net onder water staat. Doe een deksel op de pan en ga verder met de rest van de voorbereiding.
Snijd de komkommer, paprika en tomaten in blokjes, de bosuitjes in ringen en scheur een ruime hoeveelheid kruiden in een schaal. Voeg vervolgens blokjes feta en olijven toe en mix alles door elkaar.
Ondertussen heeft de couscous als het goed is al het vocht opgenomen. Roer de korrels los en proef even of ze niet te hard zijn. (Voeg anders nog wat kokend water toe en laat weer even staan)

Nu kan je de couscous mengen met de groenten in de schaal. Even proeven en naar smaak kan je dan nog wat peper/zout, olijfolie of citroensap toevoegen.

Voor de gamba's:

Zorg dat ze ruim van te voren goed ontdooit zijn.
Als eerste maak ik in de pannen (voor 2 kilo heb ik 2 grote wokken nodig) een heerlijke marinade.

Snipper een bol knoflook, hak 3 chalotjes en verse peterselie fijn gooi ze alvast in de pan met een flinke hoeveelheid olijfolie.
Snij 3 a 4 rode pepers (met of zonder zaadjes) en voeg toe om de gamba's lekker pittig te maken. Om de marinade af te maken voeg je naar smaak zout, peper, italiaanse gedroogde kruiden en een uitgeknepen verse citroen toe.

Dep de gamba's droog of laat ze goed uitlekken en bak ze rondom oranje op hoog vuur. Vaak heb je maar een paar minuten nodig om ze gaar te bakken.



Al met al een overheerlijke maaltijd die snel te bereiden is. De couscous salade kan je ook gemakkelijk van te voren klaar maken.

Helaas heb ik er niet aan gedacht om een foto te maken van de maaltijd. Volgende keer zal ik er aan denken :)

1 opmerking:

  1. Dit is een open uitnodiging voor jullie allemaal om deel uit te maken van de grootste organisatie ter wereld en de top van je carrière te bereiken. De wervingsprogrammeur van dit jaar begint en ons jaarlijkse oogstfeest is bijna bij de hand. De grootmeester gaf ons het mandaat om altijd mensen zoals u te bereiken, dus grijp deze kans en sluit u aan bij de grote Illuminati-organisatie, sluit u aan bij onze wereldwijde eenheid. Breng de armen, behoeftigen en getalenteerden mee
    De bekendheid van roem en rijkdom. Krijg geld, roem, krachten, veiligheid, krijg.
    erkend in uw bedrijf, politieke carrière, opstijgen naar het hoogste in wat u ook doet, wees
    Geestelijk en fysiek beschermd! Dit alles zul je bereiken in
    een glans van ogen

    De Illuminati hebben geen associatie met Satanisme, Luciferisme of welke religie dan ook. Hoewel onze individuele leden mogen volgen welke godheid ze ook kiezen, werken we uitsluitend voor het welzijn en de bescherming van de menselijke soort.

    Accepteer je dat je lid bent van deze nieuwe Illuminati wereldorde?
    Call & WhatsApp +19735567426
    �� carlosmacdonald234@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen